tiistai 3. maaliskuuta 2009

113: Opiskelun sietämätön kauheus.

Olen koonnut listan Vääryyksistä ja muotoillut ne kysymyksiksi, jotta joku voisi vastata niihin. Itse en siihen pysty. Primäärit yliopistolähtöiset ärsytyksen aiheet: - Miksi kaikilla muilla oli viime viikolla lomaa, kun minä raadoin kuusi päivää opiskellen ja seitsemäskin päivä meni opintoja ajatellen? - Miksi meidän koulutusohjelma on niin paska? - Miksei yhtä opintopistettä vastaava työmäärä ole vakio? Eli miksi esimerkiksi kandidaatin opinnäytteestä saa ainoastaan 10op? Ja miksei maturiteetista saa yhtään?! - Miten voi olla, että opinto-otteessani on 169op, mutta tietoa ja osaamista tuntuu käytännössä olevan noin seitsemän, ehkä kahdeksan, opintopisteen edestä? - Onko tosiaan niin, että olen paitsi oman vuosikurssini, myös kaveripiirini ainoa tänä keväänä kandiintuva yksilö? - Mitä järkeä on teetättää sama kurssi, samoine sisältöineen, kahdesti? Onko nyt niin, että saan opintopisteetkin tuplana? - Miksi sen viimeisen, uudelleenkäytävän kurssin pitää kestää ikuisesti ja mennä viikoittain päällekäin harjoittelun kanssa? - Kuka hullu päätti, että opetusharjoitteluun sisältyy viisi (5) tuntia yhteistyötä vanhempien kanssa? Ihan totta, se ei vaan onnistu. Ensiksikään ihan käytännön syistä ja toisekseen koska vanhemmat on usein jopa rasittavampia kuin räkäiset lapsensa. Terveisiä. - Kuka kasvattaa Sinun (erityis)lapsesi? - Miksei minun lapsuudessa käytetty unkarilaisen matematiikan metodeja? Minussa olis varmasti ollut potentiaalia vaikka mihin. Ny minä joudun olemaan kasvatustieteilijä. - Mihin Cafe Librin riisisuklaat meni? Vaadin ne heti takaisin valikoimaan. Ja miksi sitä pestoa pitää laittaa joka paikkaan? Kaikki ei tykkää siitä. - Mikä on Sporticusten tukkien salaisuus? - Missä niitä sisäisen postin kuoria säilytetään? - Miksei kirjastossa ole Guralnickia, vaikka ko. instituutio aina mainostaa omistavansa kaiken Suomessa painetun? Muutenkin niitä teoksia vois rahdata sieltä kammioista maanpäällisiin hyllyihin vähän aktiivisemmin. Kiitos. - Kuinka idiootti pitää olla, että alleviivaa kirjaston kirjoja? Ja vielä todella, todella tehottomasti? - Kuinka oleelllista varhaiskasvatuksen ammattilaisen on hallita vieraiden kielten oppimiseen liittyviä asioita? Oikeasti. - Onko valintakokeet varmasti tarpeeksi selektiivisiä? Minusta nimittäin näyttää ja tuntuu, että sinne otetaan ihan kuka vaan. - Oliko ihan pakko valita sellainen kandintyön aihe, josta ei oikeasti ole ollenkaan aiempaa tutkimustietoa ja suoraa lähdekirjallisuutta? - Onko humanisteilla aina helpompaa? Eikö ne vois ahdistua esim siitä, ettei niiden työllä oikeasti ole edes merkitystä. - Ja mikä niitä kopiokoneita oikein vaivaa? Ymmärrättekö te miten vaikeaa on olla, kun ei ole kahteen viikkoon saanut kunnolla unta? Minä vaan kysyn.

Ei kommentteja: